WWW.OLKKOLA.FI
Tunnus
Salasana
 

Sivulaukut

Laukut on tehty tietenkin puusta.

Tämä malli on tavallaan toisen sukupolven versio.

Materiiaalina olen käyttänyt haapaa, joka kevyenä puulajina sopii tarkoituksen hyvin. 

Laukkuhin on integroitu valot jotka myös näkyvät todella hyvin tien päällä.

Laukut valmistuivat sopivasti heinäkuun alkuun Utsjoki-Sykäräinen reissua varten.

 

 

Sivulaukut yleiskuva

 

Sivuukun_teko 1

Halosen höyläämöstä, Sykäräisestä, kävin hakemassa muutaman haapalaudan. Höylätyistä laudoista sahasin 5 mm:n paksuisia rimoja jotka sitten liimasin levyiksi. Liiman on luonnollisesti syytä olla säänkestävää.

 

 

Sivuukun_teko 2

 Hionnan jälkeen sahasin osat oikeaan muotoon. Reunoihin liimasin 10*10 mm rimat vahvikkeeksi. Toiseen laukkuun liimasin riman välipohjaa varten. Välipohjan alle tulee tila akulle ja työkaluille.

 

 

Sivuukun_teko 3

Sitten oli vuorossa laukkujen kasaus.

 

 

Sivuukun_teko 4

Viimeiset osat liimasin pyörän päällä jolloin ne tulivat täsmälleen oikealle leveydelle.

 

Laukkujen pintakäsittely on tehty epoksilla.

Se muodostaa kovan kulutusta kestävän  ja vedenpitävän pinnan.

 

 

Ja sitten valoihin

Mielestäni pyörän valojärjestelmän pitää olla sellainen että myös autoilijat huomioivat pyöräilijän  vaihtamalla lyhyet valot.
Toiseksi virtaa pitää riittää noin viikon ajoihin. Joka minun tapauksessani tarkoittaa 10-15 tunnin paloaikaa.

 

Ensimmäinen versio tähän suuntaan valmistui syksyllä 2003.
Siinä on 6:sta ledistä vanhaan pyörän lamppuun tinattu systeemi.
Takana sivulaukkuihin on upotettu kymmenkunta punaista lediä ja kaksi kissansilmää sekä näkyvyttä on vielä parannettu heijastavalla teipillä.
Tämä lamppusysteemi toimi jo aika hyvin. Etuvalo tosin on aika tehoton. Sivulaukussa on välipohja jonka alla moottoripyörän akku josta virtaa riittää.

 

Tunturi vm. 78

Näillä eväillä meni kaksi talvea.

 

Syksyllä 2005 lisäsin 20 watin halogeenispotin pitkiksi valoiksi.
Valonvaihtajan virkaa hoiti pöytälampusta lainattu johdossa oleva kytkin. Se ei tosin tykännyt ulkoilmasta, vaan lopetti toimintansa kevään lähestyessä.
Kun tuli lisää valotehoa niin autoilijatkin alkoivat noteerata paremmin.
Virtaa tosin kului aika runsaasti. Akkua piti ladata kaksi kertaa viikossa.

 

Vuosien varrella led-valot ovat kehittyneet sekä valotehon että hinnan suhteen suotuisasti.

 

Seuraavaa versiota tein muutamia hankintoja.

Biltemasta hommasin johtoja, liittimiä, katkaisijat ja automaattisulakkeen.

Vapaa-ajan tavaratalon verkkokaupasta löytyi sopivat led-valot eteen.

Teohydrauli nimisestä firmasta taas tilasin takavalot.

Akkuna on 7,5 Ah:n hyytelöakku. 

 

Sivulaukku sivusta

Sivukuva laukusta

Mitat:

Suurin leveys 365 mm

Korkeus 475 mm

Seinämän paksuus 4 mm

 

   
 Sivulaukku takaa

Takaa katsoen

Mitat:

Leveys ylhäältä 420 mm

Kokonaisleveys alhaalta 470 mm

Laukun alaosan leveys 142 mm

 

 

Sivulaukku ylhäältä

Ylhäältä päin.

Laukut ovat kiinni keskeltä kahdella pultilla joissa siipimutterit päissä. Näin ne on helppo irroittaa huollon yms. ajaksi.

Oikeanpuoleisen laukun etuosassa näkyy valokatkaisimet.

 

 

Etuvalo yleiskuva

Etuvalo

Valot on kiinnitetty linnunpöntön näköiseen laatikkoon.

 

 
Etuvalo ylhäältä

Kannen alla on säilytystilaa pikkutavaroille. (puhelin, silmälasit yms.)

 

 

Etuvalo takaa

Systeemi on kiinnitetty sarviin nippusiteillä ja alaosasta metallilistalla lokasuojan ruuviin.

 

 

 

Valot takaa
 
 

 

 





80 000 km polkupyörän mittariin
(05.05.2011 15:24)
Kaikki uutiset >>
 Tulosta sivu     Sivun alkuun   Päivitetty 27.11.2006 12:07


Parse error: syntax error, unexpected 'new' (T_NEW) in /data1/www/kasesoft.fi/olkkola.com/piilo/bbclone/lib/io.php on line 151