SivulaukutLaukut on tehty tietenkin puusta. Tämä malli on tavallaan toisen sukupolven versio. Materiiaalina olen käyttänyt haapaa, joka kevyenä puulajina sopii tarkoituksen hyvin. Laukkuhin on integroitu valot jotka myös näkyvät todella hyvin tien päällä. Laukut valmistuivat sopivasti heinäkuun alkuun Utsjoki-Sykäräinen reissua varten.
| Halosen höyläämöstä, Sykäräisestä, kävin hakemassa muutaman haapalaudan. Höylätyistä laudoista sahasin 5 mm:n paksuisia rimoja jotka sitten liimasin levyiksi. Liiman on luonnollisesti syytä olla säänkestävää. |
| Hionnan jälkeen sahasin osat oikeaan muotoon. Reunoihin liimasin 10*10 mm rimat vahvikkeeksi. Toiseen laukkuun liimasin riman välipohjaa varten. Välipohjan alle tulee tila akulle ja työkaluille. |
| Sitten oli vuorossa laukkujen kasaus. |
| Viimeiset osat liimasin pyörän päällä jolloin ne tulivat täsmälleen oikealle leveydelle. Laukkujen pintakäsittely on tehty epoksilla. Se muodostaa kovan kulutusta kestävän ja vedenpitävän pinnan. |
Ja sitten valoihinMielestäni pyörän valojärjestelmän pitää olla sellainen että myös autoilijat huomioivat pyöräilijän vaihtamalla lyhyet valot. Toiseksi virtaa pitää riittää noin viikon ajoihin. Joka minun tapauksessani tarkoittaa 10-15 tunnin paloaikaa. Ensimmäinen versio tähän suuntaan valmistui syksyllä 2003. Siinä on 6:sta ledistä vanhaan pyörän lamppuun tinattu systeemi. Takana sivulaukkuihin on upotettu kymmenkunta punaista lediä ja kaksi kissansilmää sekä näkyvyttä on vielä parannettu heijastavalla teipillä. Tämä lamppusysteemi toimi jo aika hyvin. Etuvalo tosin on aika tehoton. Sivulaukussa on välipohja jonka alla moottoripyörän akku josta virtaa riittää. | Näillä eväillä meni kaksi talvea. Syksyllä 2005 lisäsin 20 watin halogeenispotin pitkiksi valoiksi. Valonvaihtajan virkaa hoiti pöytälampusta lainattu johdossa oleva kytkin. Se ei tosin tykännyt ulkoilmasta, vaan lopetti toimintansa kevään lähestyessä. Kun tuli lisää valotehoa niin autoilijatkin alkoivat noteerata paremmin. Virtaa tosin kului aika runsaasti. Akkua piti ladata kaksi kertaa viikossa.
|
Vuosien varrella led-valot ovat kehittyneet sekä valotehon että hinnan suhteen suotuisasti. Seuraavaa versiota tein muutamia hankintoja. Biltemasta hommasin johtoja, liittimiä, katkaisijat ja automaattisulakkeen. Vapaa-ajan tavaratalon verkkokaupasta löytyi sopivat led-valot eteen. Teohydrauli nimisestä firmasta taas tilasin takavalot. Akkuna on 7,5 Ah:n hyytelöakku. | Sivukuva laukusta Mitat: Suurin leveys 365 mm Korkeus 475 mm Seinämän paksuus 4 mm | | Takaa katsoen Mitat: Leveys ylhäältä 420 mm Kokonaisleveys alhaalta 470 mm Laukun alaosan leveys 142 mm |
| Ylhäältä päin. Laukut ovat kiinni keskeltä kahdella pultilla joissa siipimutterit päissä. Näin ne on helppo irroittaa huollon yms. ajaksi. Oikeanpuoleisen laukun etuosassa näkyy valokatkaisimet. |
| Etuvalo Valot on kiinnitetty linnunpöntön näköiseen laatikkoon. | | Kannen alla on säilytystilaa pikkutavaroille. (puhelin, silmälasit yms.) |
| Systeemi on kiinnitetty sarviin nippusiteillä ja alaosasta metallilistalla lokasuojan ruuviin. | |