WWW.OLKKOLA.FI
Tunnus
Salasana
 

Kanoottiprojekti

 

Syrjäjärvellä

 

Kanootti tositoimissa Syrjäjärvellä.

 

Kanootti on rakennettu mäntyrimoista jotka on koottu liimaamalla ja sen jälkeen pinnoitettu epoksilla.

Valmistunut v. 2001 

 

 
Kanoottikirja Canoecraft

Piirustukset 

Ensimmäinen vaihe hommassa on piirustusten hankkiminen.

Yllä oleva kirja on yksi hyvä, josta löytyy piirustuksia monista eri kanoottimalleista.

Kirja on tosin englanninkielinen ja mitat ovat tuumissa.

Mutta kuvat selventävät asiaa.

 

Kanootin tiedot:

Malli Chestnut Propector

Pituus: 16'

 

Kanootti lautojen höyläys

Ja sitten töihin.

Ensiksi tarvitaan kasa lautoja. Kanoottiin menee 5 tuuman lautaa noin 15-20 metriä. Mitä vähempi niissä on oksia sitä vähempi menee hukkaan.

Höylätyista laudoista sahataan noin 5-7 mm paksuisia rimoja.

Niihin on hyvä tehdä pontti jolloin ne sopivat paremmin yhteen. Eli toinen reuna on kovera ja toinen kupera.

Sikäli mikäli muistan oikein niin rimoja meni noin 100 kpl a 4-4,5 metriä.

 

Kanootti rungon teko

Rungon teko

Runko tehdään kaarien päälle jotka on taas kiinnitettu pukkiin jonka tein kakkosnelosesta.

Kaaret voi tehdä esim. lastulevystä. Muukin levy toki käy.

Kaaret tehdään piirustusten mukaan ja kiinitetään pukkiin oikealle korkeudelle pohjan muodon mukaan.

Kaariin on hyvä laittaa teippiä joka estää rimojen tarttumisen kaariin.

Rimojen laitto aloitetaan reunoista symmetrisesti vuorotellen molemmille puolille jotta runko pysyy suorassa.

Rimat kiinnitetään nitojalla kaariin.

 

Kanootti rungon teko 2

Rungon hionta

Kun rimat on kiinnitetty hiotaan runko tasaiseksi.

Hionta on syytä tehdä tarkasti, koska seinämä on kuitenkin aika ohut.

Laidat on hyvä sahata oikeaan muotoon tässä vaiheessa.

Hionnan jälkeen irroitetaan niitit rungosta

Sitten nostetaan runko pois pukin päältä ja pukki nostetaan kartanolle.

Sitten on vuorossa sisäpuolen hionta.

 

 

 Kanootti rungon teko 3
 Laitojen vahvitukseksi asennetaan rimat.

Keulaa ja perää voi kattaa tarpeen ja oman maun mukaan.

Kanootin runkoon laitoin kaksi rimaa jotka tein lehtikuusesta.

Lehtikuusi on jonkin verran tummempi puulaji kuin mänty.

Aikojen saatossa mänty kuitenkin tummuu ja nuo raidat ei juuri erotu.

 

 

 

 Kanootin rakennus 20
 

Hionnan jälkeen on vuorossa rungon pinoittaminen.

Pinnoittaminen tehdään epoksilla jolla pinnasta saadaan erittäin kova. Runkoon laminoidaan ohut lasikuitumatto vahvitukseksi.

Rungon lopulliseksi seinämävahvuudeksi tulee n. 3-4 mm. 

 

 

 

Kanootin rakennus 30

Viimeksi on vuorossa kanootin lakkaus.

 

Kanootti koemelonta 1

Ja sitten Lestijoelle kokeilemaan

 

Kanootti koemelonta 2

Takaisinkin tultiin.

 

Kanootti on ollut käytössä muutamia vuosia. On melottu järvellä, laskettu jokea ja hyväksi on osoittautunut.

Malli on kevytkulkuinen joka taas johtuu aika kapeasta pohjasta. Toisaalta taas mitä kapeampi ja pyöreämpi pohja sen kiikkerämpi kanootti.

 

 





80 000 km polkupyörän mittariin
(05.05.2011 15:24)
Kaikki uutiset >>
 Tulosta sivu     Sivun alkuun   Päivitetty 27.11.2006 11:38


Parse error: syntax error, unexpected 'new' (T_NEW) in /data1/www/kasesoft.fi/olkkola.com/piilo/bbclone/lib/io.php on line 151